افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته آخر شهریور + جدول


آفتاب نیوز:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بین بانکی نشان می دهد که این نرخ در هفته منتهی به چهارشنبه 8 شهریورماه نسبت به هفته قبل به 23.69 درصد افزایش یافته است.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 22 سپتامبر به رکورد 23.62 درصد رسید. نرخ سود 23.69% بالاترین نرخ بین بانکی در 16 هفته گذشته است. نرخ سود بین بانکی از اواسط اردیبهشت تا خرداد ماه سال جاری در بالاترین حد قرار داشت و رکورد 23.60 تا 23.76 درصد را به ثبت رساند.

در هفته پایانی تیرماه، نرخ بین بانکی پس از 6 هفته ماندن در کانال 23.4 درصدی وارد کانال جدید 23.5 درصدی شد و نسبت به 2 هفته قبل به رکورد 23.6 درصدی رسید.

یکی از مهم ترین دلایل افزایش نرخ سود بین بانکی، عدم مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی است.

روند صعودی نرخ سود بین بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. از هفته منتهی به 9 آذرماه نرخ بین بانکی وارد کانال 21 درصدی شد و تا هفته منتهی به 29 بهمن ماه در همین کانال تغییر کرد اما از 6 بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی ثبت کرد. و اکنون این نرخ در کانال 23 درصد قرار دارد.

نرخ سود بین بانکی چقدر است؟

بانک ها ممکن است در طول دوره های مالی کوتاه روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی مواجه شوند. اگر بانکی کسری نقدینگی داشته باشد باید آن را با استقراض جبران کند تا به حد نصاب برسد و برای اینکه بانک ها برای حل این مشکل نیازی به بانک مرکزی نداشته باشند بازاری به نام بازار بین بانکی ایجاد کرده اند که در آن به یکدیگر وام می دهند. اکثر وام های بین بانکی دارای مدت کوتاه یک هفته یا کمتر هستند. وام بانکی به یکدیگر بر اساس نرخ سودی است که به آن سود بین بانکی می گویند.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما